Recht en onrecht op de 4e etage

      Comments Off on Recht en onrecht op de 4e etage

Beeldend kunstenaar Barbara Broekman maakte voor het nieuwe gebouw van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid twee collages die metershoog op de muren van het centrale Atrium in REC A zijn gespannen. In het werk op de etages 0 tot 2, getiteld Vrouwe Justitia, worden iconische weegschaalvrouwen uit de kunst en populaire cultuur verbeeld.
Het grootste werk, 30 bij 4,5 meter, strekt zich uit over etages 3 tot 10 in het Atrium, en is getiteld ‘Recht en onrecht’. Broekman liet zich inspireren door historische, mythologische en Bijbelse beelden uit de westerse kunstgeschiedenis waarin goed en kwaad wordt weergegeven.  De doeken zijn geluiddempend en zorgen er voor dat de akoestiek in deze ruimte prettiger is.
Wie goed kijkt, zal in beide kunstwerken ook een beeltenis van de kunstenaar zelf vinden.

Foto: Monique Kooijmans

 

Website recht-en-onrecht.nl

Vorig jaar startten bachelorstudenten van Rechtsgeleerdheid en Kunstgeschiedenis een onderzoeksproject naar de afgebeelde figuren op het kunstwerk ‘Recht en onrecht’. Dit resulteerde in de website recht-en-onrecht.nl, met informatie over ruim 300 beelden, figuren en kunstenaars waaronder Rubens, Mozes, Rembrandt, Christus en Gustav Klimt. Op de website kun je per etage elke afzonderlijke afbeelding aanklikken, waarop een scherm verschijnt met allerlei informatie over het afgebeelde fragment en hoe deze figuur zich verhoudt tot het thema recht en onrecht. Soms is er tevens een link naar de oorspronkelijke bron. Daarnaast is het mogelijk om alle gebruikte werken op een tijdlijn per kunstenaar, per categorie, per techniek en per locatie te bekijken. Ten slotte kan men in een zoekscherm naar een specifiek werk zoeken.

 

Adam & Eva, een boogschutter en een Perzische profeet

Bij een bezoek aan de Juridische Bibliotheek op de vierde verdieping vallen er bij het uitstappen van de lift tussen de horizontale en diagonale lijnen van de zwarte stalen trappen een aantal figuren op.

Allereerst zie je 2 naakte mannen waarbij de één met een stok, Kaïn de ander Abel neerslaat (klik op ‘Kaïns broedermoord’ en op ‘Caino uccide Abele’ voor meer informatie). Een Bijbelverhaal over zonde en straf. Kaïns daad, broedermoord uit jaloezie, wordt gezien als de eerste moord in de Bijbel. God straft hem hiervoor door van hem een zwerver en vluchteling te maken. Het originele schilderij is uit 1615 van Bartolomeo Manfredi.

Op de 10e verdieping zijn nog 2 andere afbeeldingen te vinden van Kaïn en Abel, namelijk Kaïn slaat Abel dood en The body of Abel found by Adam and Eve.

Kaïn slaat zijn broer Abel met stok

Rechts naast de 2 mannen zijn de ouders van Kaïn en Abel afgebeeld, namelijk Adam en Eva. Dit is een werk van de Weense schilder Gustav Klimt uit 1917. Adam en Eva zijn afgebeeld in het paradijs voordat ze eten van ‘de boom der kennis van goed en kwaad’. Op de 6e verdieping is het werk uit 2003 Adam and Eve III te vinden. Rechts van Adam en Eva vind je een detail van de Sixtijnse Kapel afgebeeld met daarop de profeet Joël (klik op profeet Joël voor meer informatie). Deze profeet maakt onderdeel uit van de 12 kleine profeten en staat symbool voor wijze man.

Adam en Eva

In het midden zie je een boogschutter, een fragment uit het wandtapijt La Poésie. Het wandtapijt maakt onderdeel uit van een serie van 10 wandtapijten ‘Le Chant du Monde’, een moderne (1957-1965) reactie op het 14e eeuwse Wandtapijt van de Apocalyps. De tapijten samen verbeelden de vreugde van het leven, maar ook de gevaren van de moderne wereld.  Rechts hiervan is de Priester van de wet afgebeeld (klik op ‘Prêtre de la Loi’ voor meer informatie). Deze Perzische priester hield zich ook bezig met rechtspreken.

 

En uiteindelijk helemaal rechts ontwaar je een zwart-witte figuur in toga, waaronder een scène uit het schilderij Susanna en de oudsten (1607) van Peter Paul Rubens te zien is. Het onrechtvaardig handelen van mannen ten opzichte van een vrouw wordt hierin verbeeld. Op de 3e verdieping is hetzelfde tafereel te vinden, maar dan geschilderd door Giovanni Batista Tiepolo uit de 18e eeuw en op de 5e verdieping een 17e eeuwse versie van Artemisia Gentileschi Susanna en de ouderlingen.